عنوان پست

حجم فروش جهانی توکنهای غیرقابل تعویض (NFT) در نیمه اول سال ۲۰۲۵ به ۲.۸۲ میلیارد دلار رسید، که نشاندهنده کاهش جزئی ۴.۶۱٪ نسبت به ۲.۹۶ میلیارد دلار فروش ثبت شده در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ است.
دادههای CryptoSlam نشان میدهد که با وجود کاهش، بازار در سه ماه اول سال با فروش ۱.۵۹ میلیارد دلار رشد کرد، و سپس در سه ماه دوم با فروش ۱.۲۴ میلیارد دلار کاهش یافت. ژانویه قویترین ماه بود و حجم فروش ۶۷۹ میلیون دلار ثبت کرد.
در ژوئن، فروش به ۳۸۸ میلیون دلار کاهش یافت که نشاندهنده روند نزولی گستردهتر در طول سه ماه دوم سال ۲۰۲۵ است.
دادههای حجم فروش CryptoSlam، فروش اولیه و ثانویه NFT ها بین کیفپولها در بلاکچینهای مختلف را اندازهگیری میکند. فروش اولیه اولین بار است که NFT فروخته میشود و معمولاً توسط خالق به صورت مستقیم ساخته و فروخته میشود. فروش ثانویه به فروش مجدد NFT ها پس از ساخت اولیه اشاره دارد.
فعالیت تراکنشها و متوسط ارزش فروش NFT در نیمه اول سال نسبتاً پایدار باقی ماند. CryptoSlam نشان میدهد تعداد تراکنشهای ماهانه در نیمه اول ۲۰۲۵ بین ۴ تا ۶ میلیون و متوسط ارزش فروش NFT بین ۸۰ تا ۱۰۰ دلار بوده است.
دادههای DappRadar کاهش مداوم حجم معاملات سه ماهه را نشان میدهد
طبق گزارشی از DappRadar، حجم معاملات و تعداد فروش NFT در طول سال ۲۰۲۴ کاهش یافت — روندی که در سال ۲۰۲۵ نیز ادامه یافته است. در سه ماه دوم سال، حجم معاملات به ۸۲۳ میلیون دلار رسید که نسبت به سه ماهه قبلی با ۱.۵ میلیارد دلار، کاهش ۴۵٪ داشته است.
با وجود کاهش حجم معاملات، تعداد فروش NFT در سه ماه دوم ۲۰۲۵ نشانههایی از رشد نشان داد.
دادههای حجم معاملات DappRadar مجموع ارزش تراکنشها در پلتفرمهای معاملاتی یا برنامههای غیرمتمرکز را اندازهگیری میکند. دادههای تعداد فروش آن به تعداد تراکنشهای فروش NFT های فردی اشاره دارد.
در حالی که تعداد فروش در چهار فصل گذشته کاهش یافته بود، سه ماهه دوم ۲۰۲۵ روند را شکست و با وجود حجم معاملات کمتر، تعداد فروش NFT به ۱۲.۵ میلیون رسید. این نشاندهنده افزایش ۷۸٪ تعداد فروش نسبت به سه ماهه قبلی است.
DappRadar گفت این بدان معناست که حتی اگر NFT ها ارزانتر شدهاند، علاقه به کالکشنهای دیجیتال از بین نرفته است.
حجمهای کمتر نشاندهنده بازار «سالمتر»
آوبری تررازاس، معاون بازاریابی در پلتفرم NFT راریبل، به کوینتلگراف گفت حجمهای کمتر نشانهای از بازار سالمتر و پایدارتر است.
تررازاس گفت: «ما از مرحله حدس و گمان صرف به سمت پروژههای واقعی با کاربرد و جامعه محور حرکت میکنیم. قیمتها نرمال شدهاند، اما علاقه و نوآوری هنوز قوی است.»
تررازاس افزود که افزایش تعداد فروش و کاهش حجم دلاری نشاندهنده دسترسی و قابلیت تأمین مالی بیشتر است که توسط رشد چند زنجیرهای و ظهور اکوسیستمهای جدید تقویت شده است.
به گفته تررازاس، این نشانهای است که بازار از چرخههای شور و هیجان قبلی خود فراتر رفته و به مرحله بالغتری وارد شده است.
«تقاضا برای داراییهای دیجیتال هنوز قوی است و ما شاهد هستیم که NFT ها استراتژیهای واقعی رفتن به بازار را برای شرکا برای ساخت جوامع وفادار و باز کردن منابع درآمدی جدید تقویت میکنند.»
مرتبط: اوپنسی با قرارداد رالی به موبایل گسترش مییابد، به دنبال ‘اپلیکیشن همه چیز روی زنجیره’ است
NFT های تلگرام Snoop Dogg در ۳۰ دقیقه به فروش رفتند
علاقه به NFT ها ممکن است در برخی مناطق کاهش یافته باشد، اما عرضههای برجسته همچنان هیجان ایجاد میکنند. رپر آمریکایی Snoop Dogg تقریباً یک میلیون NFT را در تلگرام در ۳۰ دقیقه روز چهارشنبه به فروش رساند که نشان میدهد علاقه به این حوزه همچنان پابرجاست.
کلکسیون دیجیتال جدید هدیه متشکل از ۹۹۶ هزار NFT در بلاکچین TON حدود ۱۲ میلیون دلار فروش داشته است، طبق گفته پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام.
رهبر NFT های TON، که با نام کاربری Zenith در X شناخته میشود، گفت موفقیت NFT های Snoop Dogg در تلگرام میتواند «روایت جدید NFT» را به وجود آورد.
مجله: خالق NFT: جک باتچر طرفدار حقالامتیاز NFT نیست: «شما بر پایه churn پول میگیرید»